En toen zag ons seizoen er ineens heel anders uit! Waar onze agenda’s begin van het jaar nog lekker volgepland stonden, hebben we nu al heel bruiloften verplaatst naar 2021. Maar er staan nog wel wat bruiloften op de planning! Want vanaf 1 juli mogen we (als het goed is) weer bruiloften met maximaal 100 personen doen! Wel met aanpassingen, er zijn duidelijke richtlijnen & regels waar we ons aan moeten houden. Dat trouwen in “Coronastyle” ook echt een toffe bruiloft kan zijn weten wij wel! In deze blog geven we je graag wat meer uitleg en tips om er alsnog een droombruiloft van te kunnen maken!
De regels
Er zijn wel een aantal regels waar je rekening mee moet houden:
1. Houd anderhalve meter afstand
2. Regelmatig handen wassen
3. Blijf bij klachten thuis
Geen enkele gast wil afzeggen. Normaal zouden mensen die verkouden zijn of grieperig een paracetamolletje extra slikken en toch naar jullie bruiloft komen. Nu moeten jullie je gasten écht vragen om toch thuis te blijven. Niet alleen voor zichzelf maar vooral voor alle andere mensen die aanwezig zijn. Heb je een ceremoniemeester of weddingplanner? Dan kun je altijd vragen of zij met je meedenken hoe je de gasten die thuis moeten blijven er bij kunt betrekken. Voor de ceremonie kun je dan bijvoorbeeld denken aan een livestream.
Wat is er op de trouwlocatie mogelijk?
Daar is geen makkelijk antwoord op te geven. Voor elke locatie is de situatie anders. Vraag dus goed na bij de locatie wat zij aan gasten aan kunnen tijdens ceremonie, borrel, diner & feest. Bedenk dat je te aller tijde anderhalve meter afstand moet houden, bij alle onderdelen, dus ook je feest!
Van het aantal personen dat de locatie opgeeft moet je nog personeel van de locatie en al jullie leveranciers aftrekken. Heel snel zal het erop neer komen dat je de gehele dag prima zou kunnen vieren met jullie daggasten of een selectie daarvan. Als je het idee loslaat van ‘zo hoort het’ en ‘zo moet het’ én je durft te snijden in de gastenlijst, dan krijgen jullie echt een prachtige dag!
Aankomst van de gasten
Het is zover: de gasten komen aan bij de locatie! Daar zullen zij ontvangen worden door jullie weddingplanner of ceremoniemeester. Hij/ zij controleert of de gasten op de lijst staan. Vervolgens krijgt elke gast een herkenbaar armbandje, lintje, button of sticker (uiteraard kies je één van de opties ;)). Elk huishouden heeft zijn eigen kleur of cijfer. Dit maakt het voor de locatie, de weddingplanner en alle andere gasten duidelijker wie bij elkaar hoort en wie dus wél bij elkaar mag zitten en staan.
Ceremonie
Er moet anderhalve meter afstand gehouden worden. Personen uit hetzelfde huishouden mogen wel bij en naast elkaar zitten. Anderhalve meter is niet alleen anderhalve meter naar links en rechts, maar óók naar voren en achter. Als je dat bedenkt krijg je misschien al een beter beeld van het aantal mensen dat er op jouw locatie terecht kunnen.
Zorg dat alle stoelen al per huishouden gegroepeerd staan. Bij aankomst staat er een groot bord waar de indeling duidelijk op staat. Zo kan iedereen direct naar de juiste stoel lopen. Uiteraard kan er onderling niet gewisseld worden.
Natuurlijk wil je weg gegeven worden door je vader als dat zo gepland was maar door de anderhalve meter afstand die je ook tot je vader moet houden (behalve als jullie tot de dag van de bruiloft tot hetzelfde huishouden behoorden) kan het niet gaan zoals je van tevoren had gedacht en gehoopt. Hoe kun je jouw vader toch bij de ceremonie betrekken? Jouw vader zou voor bij de ceremonie kunnen wachten tot je aan komt lopen en door middel van een handkus je toch weggeven op een liefdevolle en warme manier.
Door de anderhalve meter tussen de groepjes stoelen per huishouden ontstaan er ‘gaten. Deze ruimte kun je erg mooi opvullen door middel van grondbloemstukken bijvoorbeeld. Dit zorgt voor een extra romantische sfeer en maakt het totaalplaatje compleet. De 1.5 meter ruimte ertussen valt zo niet eens meer op en de blikken worden alleen maar gericht op de prachtige bloemstukken. Hierdoor creëer je alsnog een intieme setting.
Omdat mensen verder van jullie weg zitten is het goed om te bedenken om met een geluidsinstallatie te werken. Zo kunnen de mensen die wat verder weg zitten ook de ceremonie goed volgen ;).
Ook moet je bedenken dat de fotograaf en/of videograaf ook vrij moet kunnen bewegen mét restricties. Zij kunnen nu minder dichtbij komen dan ze gewoonlijk zouden doen, maar gelukkig beschikken professionele foto- en videografen over goede apparatuur zodat je dit op het eindresultaat straks minder ziet.
De felicitaties
En dan zijn jullie getrouwd! Gefeliciteerd! Oh ja….de felicitaties….hoe gaan we daar mee om? Uiteraard mogen jullie elkaar wel heerlijk vastpakken, zoenen en feliciteren. Maar jullie ouders, broers, zussen, opa’s, oma’s en vrienden mogen jullie niet lijfelijk feliciteren. Dus geen drie felicitatiezoenen, geen knuffels, geen handen schudden. Het mag écht niet. Bedenk dat dus goed. Het is belangrijk dat jullie zelf het goede voorbeeld geven. Dan volgen jullie gasten jullie vanzelf. Natuurlijk moeten jullie wel vragen aan jullie gasten om zich echt aan die regel te houden, hoe moeilijk en vooral niet leuk dit ook is.
Natuurlijk zijn er een tal van alternatieven waarbij de gasten jullie kunnen feliciteren. Denk hierbij aan persoonlijke cadeautjes of handgeschreven kaartjes waar zij hen liefdevolle woorden mee kunnen overbrengen. Daarnaast is een originele verrassing natuurlijk ook erg leuk waardoor de gasten kunnen laten blijken dat ze dolblij voor jullie zijn en jullie op deze manier kunnen feliciteren. Wat denken jullie van een flashmob waarbij iedereen 1,5 meter afstand houdt?
Ander idee: ga achter een tafel staan en snijd zelf de taart aan. Elke gast loopt langs om een stukje taart te pakken, kan jullie dan direct feliciteren mét afstand, loopt door en pakt een glas bubbels. Als laatste pakken jullie een glas bubbels en dan kan er geproost worden. De locatie zorgt ervoor dat er genoeg statafels staan om afstand te kunnen houden en zorgt ervoor dat de bubbels klaar staan.
Trouw je buiten? Laat alle gasten dan bijvoorbeeld met bellenblaas in een enorme kring staan. Jullie staan in het midden, de fotograaf en videograaf kiezen hun positie en blazen maar! Enorm feestelijk en ook leuk voor de foto’s en video!
Kunnen er wel groepsfoto’s gemaakt worden?
De groepsfoto’s waar iedereen heel dicht op elkaar staat kunnen natuurlijk nu niet. Maar wél kun je hier creatief mee omgaan. Bijvoorbeeld de bellenblaasfoto zou een toffe groepsfoto kunnen zijn. Eerst in een kring daarna bijvoorbeeld in kleine groepjes verdeeld achter jullie. Heel tof!
En de foto’s met alle andere gasten dan? Ja, het klopt, de intieme foto’s met jullie gasten ga je missen in je verslag. Wel kun je bijvoorbeeld samen ongedwongen ‘poseren’. Bespreek dit vooral ook met jullie fotograaf. Zij hebben ook altijd veel ideeën!
Dinner is served!
Heerlijk eten, gezellig samenzijn en 1.5 meter afstand gaat ook heel goed samen! Denk bijvoorbeeld aan tapasplanken die gedeeld worden per koppel, gezin of familie aan een hele lange tafel die volledig is ingedekt met bloemstukken en kaarsen voor een romantische sfeer. Zeker weten dat jullie zullen genieten in het bijzijn van jullie familie en vrienden!
Net als bij de ceremonie maak je een tafelschikking. Elk huishouden zal zijn eigen tafel hebben. Natuurlijk kun je ook tafels maken die ervoor zorgen dat je toch met andere gasten aan een tafel kunt zitten. Dit natuurlijk in overleg met de locatie. De tafelindeling communiceer je ook weer van tevoren en ook voordat jullie aan tafel gaan staat er een groot bord waar de tafelindeling duidelijk op vermeld staat.
Wel extra leuk om de tafels nu extra mooi te maken! Mooie bloemen, kaarsen, mooie stationery en leuke naambordjes! Maak er een uitgebreid diner van, langer dan jullie gepland hadden en laat dit langzaam overgaan in het feest…heel leuk!
DJ! Please play that song!
De dag afsluiten met een feestje? Wellicht denken jullie dat het onmogelijk is om een feest te geven waarbij rekening wordt gehouden met de 1.5 meter afstand maar wij hebben hier een aantal tips voor zodat het toch een onvergetelijke avond wordt.
Je kunt bijvoorbeeld grote vlakken op de vloer met fluoriserende tape maken, per vak mogen maximaal twee personen uit één huishouden dansen en dan geeft de DJ of band om de zoveel tijd een teken dat er een ‘stoelendans’ is. Vakken vol = dansvloer vol!
Ook zou je kunnen denken aan verlichte pijlen op de vloer of verlichte vakken. Geeft ook een heel leuk effect!
Vinden jullie dit niks? Denk dan eens na over een extra uitgebreid diner met aansluitende borrel en livemuziek. Een aantal heerlijke loungehoeken maken de avond helemaal compleet!
Ja! Ik wil dit!
Wij ook! Wij helpen je graag om toch de mooiste dag te creëren! Uiteraard moet alles in overleg met de locatie en alle betrokken leveranciers, maar er is écht heel veel mogelijk!
en onthou….